maanantai 16. maaliskuuta 2015

Ohjelmointia yläkouluun

Vuoden 2016 OPSissa on tulossa ohjelmointi mukaan. Yläkoulun valinnaisessa tietotekniikassa on tähänkin asti saatettu opiskella jonkin verran ohjelmointia. Millaisesta ohjelmoinnista nyt on kyse?

Mistä siis on kyse? Alkuun pääsee lukaisemalla sivulta http://koodi2016.fi/  Linda Liukkaan ja Juhani Mykkäsen kirjoittaman oppaan.

Muutama lainaus oppaan tekstistä:

  • Ohjelmointi tulee peruskouluihin syksyllä 2016. Ohjelmoinnista ei tulee omaa oppiainettaan, vaan aikaa sen opetukselle otetaan matematiikan tuntijaosta. 
  • Opas kertoo, mitä ohjelmointi on, miksi se on tärkeää, miten opetussuunnitelma muuttuu ja miten ohjelmoinnin alkeita voi opettaa peruskoulussa. 
  • Ohjelmoinnin opettaminen peruskoulutasolla on ennen kaikkea ohjelmoinnillisen ajattelun perusteiden oppimista sekä tekemistä ja harjoittelua. Ohjelmoinnillisen ajattelun perusteita ovat esimerkiksi kyvyt pilkkoa ongelma osiin, antaa yksikäsitteisiä komentoja tietokoneelle ja pohtia, mitkä komennot missä järjestyksessä ratkaisevat ongelman. 
  • 1–2-luokilla ohjelmointia opetetaan leikkien avulla. Ne opettavat antamaan yksikäsitteisiä komentoja. 3–6-luokilla tutustutaan verkosta löytyviin visuaalisiin ohjelmointiympäristöihin ja opitaan käskemään tietokonetta ilman pelkoa virheiden tekemisestä. 7–9-luokilla perehdytään johonkin oikeaan ohjelmointikieleen esimerkiksi alkeista lähtevän verkkokurssin avulla.
Oppaasta löytyy perinpohjainen selvitys, mistä on kyse ja miten pääsee alkuun perehtymisessa. Olen koonnut tähän alle muutamia yläkoulua koskevia linkkejä, mistä voi lähteä tutustumaan ja harjoittelemaan.

Visuaalinen ohjelmointiympäristö

Visuaalisia ohjelmointiympäristöjä on kaavailtu ohjelmoinnin opetteluun luokille 3-6. Siirtymävaiheessa niillä voisi hyvin aloittaa yläkoulun ohjelmoinnin opiskelun. Tunnetuin visuaalinen ohjelmointiympäristö on Scratch. 

Scratch-linkkejä



Oikea ohjelmointikieli

Oikeaa ohjelmointikieltä on tarkoitus alkaa käyttämään yläkoulussa. Ohjelmointikieliä on lukematon määrä. Kannattaa valita aluksi jokin selaimessa ilman asennusta toimiva ohjelmointiympäristö. Jos englannin kieli ei ole este, Khan Academy tarjoaa monipuolisen ympäristön JavaScript-kielen opiskeluun osoitteessa www.khanacademy.org/computing/computer-programming.

Oppaasta löytyy paljon lisää esimerkkejä ohjelmointiharjoituksista ja ympäristöistä. 

PS Kannattaa seurata talkoovoimin kehittyvää sivustoa Opettajan opas koodaukseen koulussa http://koodiaapinen.fi/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.